La taula rodona de turisme ha reunit a les principals entitats del sector, que representen a prop de 5000 establiments, i a la Directora General de Turisme de Catalunya, Marta Domènech.
La Taula Rodona de Turisme de Catalunya, celebrada aquesta tarda a Tarragona, ha comptat amb la participació de la Sra. Marta Domènech, Directora General de Turisme; el Sr. Francesc Pintado, president de l’AEHT; la Sra Isabel Galobardes, presidenta de PIMEC Turisme; el Sr. Pere Chias, president del Gremi de Restauració de Barcelona; el Sr. Daniel Brasé, gerent de la FIHRT, el Sr. Ramon Solsona, Gerent de la Federació d’Hostaleria de Lleida, el Sr. Josep Castellarnau, President de la Federació d’Hostaleria de Lleida; la Sra. Judit LLoberol, Gerent de la Unió d’Empresaris d’Hostaleria i Turisme Costa Brava Centre i el Sr. Martí Sabrià, Exgerent de la Unió d’Empresaris d’Hostaleria i Turisme Costa Brava Centre. Totes elles representen a gairebé 5000 establiments turístics de tot el territori català.
Durant una hora i mitja els participants han posat sobre la taula els principals temes que afecten i preocupen al sector, els quals han estat analitzats i debatuts pels diversos components de la taula rodona, així com escoltats i anotats per la Directora General de Turisme. La taula ha tingut lloc aquest octubre, després de la temporada turística i un cop finalitzades la majoria de restriccions que afectaven al sector. “Crèiem que era un moment ideal per posar tots els temes que ens preocupen sobre la taula i sobretot ara que podem començar a treballar sense la pressió diària d’anar esquivant la pandèmia” – Francesc Pintado –
Pintado, president de l’AEHT, també ha volgut destacar “la necessitat de treballar plegats, no només en períodes complicats com el que hem viscut, i segurament sense el qual no estaríem aquí, sinó també durant les bones èpoques i de la mà de l’administració”.
Els temes que han protagonitzat la taula rodona i les conclusions que se n’han extret han estat:
Comunicació fluida amb les autoritats
- Satisfacció del sector per la comunicació amb la DGT. Tot i això, es demana que es faci extensiva a tots els càrrecs del Departament.
- Necessitat de passar d’una comunicació unidireccional i d’última hora que ha estat la tònica durant el període de pandèmia, a establir un calendari periòdic de trobades que la pròpia Directora General General ha proposat.
- Es reivindica la participació del Departament de Turisme al PROCICAT. “No es poden prendre decisions que afecten a un dels sectors més afectats per la pandèmia, sense que hi estem representats”
- Les competències de restauració no poden dependre de la Direcció General de Comerç. Cal que depenguin de la de Turisme i que tots els recursos associats també ho facin. “Tot és turisme. És un motor i una activitat transversal” – Isabel Galobardes-
- Es reivindica adaptar els protocols del sector a l’actual situació. “Continuem amb protocols del 2020 que cal anar eliminant. Hi ha coses que han quedat desfassades”. La Directora General hi ha donat resposta demanant-nos un llistat actualitzat de requeriments i propostes per a poder-los analitzar.
- Es reclama urgentment incloure els balls als banquets i els aperitius a peu dret.
Promoció i diversitat territorial
Som un país petit, ric i divers i necessitem que no hi hagi un tractament unitari.
- Hem insistit en la necessitat que s’estableixin microcampanyes intel·ligents de promoció turística que contemplin i reflecteixin la diversitat del nostre país.
Ajudes al teixit associatiu
“Amb la pandèmia s’ha posat de manifest la grandíssima tasca que sempre i ara especialment, estan duent a terme les associacions” – Isabel Galobardes-
- Cal iniciar un període de reflexió conjunt amb l’administració per analitzar les tasques que estan duent a terme les associacions i destinar fons a projectes col·laboratius.
Desestacionalització
- Aprofitant l’assistència de Marta Domènech, se li ha preguntat pels projectes que la DGT té entre mans per fer front “a un dels grans reptes del sector”.
- La Directora ha exposat una campanya dotada amb un milió i mig d’euros, consistent en bons de viatges per fomentar el turisme fora de temporada. Volem que aquest miló i mig es vengui i acabi fent sold out” – Marta Domènech –
- Els representants de les diverses entitats demanen que la campanya exposada es concentri abans o després de la temporada alta perquè sigui útil i efectiva
Les diverses entitats han demanat a la DGT seguir treballant amb l’objectiu de desestacionalitzar el turisme per fomentar la sostenibilitat i un major gaudi del viatge. Martí Sabrià ha volgut destacar que “Si no desestacionalitzem la vida social, no desestacionalitzarem la turística” i els companys han afegit que “la desestacionalització no pot ser una acció puntual, sinó recurrent”.
ERTOS i ICOS
“Des del sector volem posar les llargues i veure què pot passar en l’exercici 2022 que està a tocar. Hem perdut un 20% de negocis que no han tornat a obrir, el 28 de febrer s’acaben els ERTOS i l’any vinent començarem a amortitzar ICOS” – Pere Chias – .
Tots els presents han compartit la seva preocupació: “Estem amb les caixes buides. Els establiments turístics o s’han endeutat o han hagut de canibalizar estalvis. Estem molt preocupats pel 2022”,
- En aquest sentit, es proposa mantenir els ERTOS fins que sigui necessari i que els ICOS reforcin el codi de bones pràctiques. “Hi ha una certa recuperació, però es lenta i per tant les mesures estrella del gobierno de España han de continuar fins que calgui”. Els presents han demanat a la Directora General que traslladi les peticions al Govern Espanyol.
Manca de personal i professionalització
Hi ha una gran inquietud del sector, tant per la manca de personal com per la baixa qualificació i professionalització. “Sabem que no és un problema només del sector turístic, però aquesta temporada ha potenciat un problema que cal abordar de forma immediata – Judit Lloberol –
- La Directora ha proposat fer reunions amb el Departament de Treball per buscar fórmules que donin resposta a aquesta mancança.
- Els membres de la taula també hem proposat adaptar els horaris de la formació dual als del sector turístic.
Taxa turística
Des del sector sempre hem reclamat que l’aplicació dels recursos responguin a la pròpia llei i a la propia finalitat en la creació de la taxa.
- Reclamem un reforç en aquest control i la reformulació de l’aplicació de la taxa amb la participació de les associacions per la seva tasca en la recaptació.
- Acordem una trobada amb la Directora per valorar l’evolució de la taxa des de la seva implantació.
Nova Llei de Turisme
- Hem demanat a la Directora General que ens informi dels trets principals de la Nova Llei de Turisme i s’ha compromès a enviar-nos l’avantprojecte de llei per conèixer la opinió del sector.
***
La taula rodona es repetirà anualment i serà organitzada, de forma rotativa, per cadascuna de les entitats que avui han estat presents a la sessió. Concretament, el 2021, la FIHRT en serà organitzadora i es celebrarà a la localitat de Sitges.