Tots els canvis, quan es produeixen en situacions que fa anys que estan establertes, solen costar, sigui per manca de voluntat, per comoditat o senzillament per interessos subjectius de qui ha d’efectuar el canvi en si mateix. «Sempre s’ha fet així». La província de Tarragona, en l’àmbit d’allotjament vacacional hoteler, igual que succeeix a qualsevol destí nacional de costa, és troba atrapada en una distribució antiquada i perenne, un sistema que s’ha conservat durant molts anys i que va servir en temps passats per establir una base turística important, però que té l’obligació d’avançar per ajudar a desenvolupar el sector, especialment en l’àmbit de la professionalització del mateix, de les millors condicions de treball i a l’hora captar nous segments de clients.
Observem contínuament a premsa, i a qualsevol col·loqui del sector, les mancances importantíssimes en termes de personal qualificat, però d’altra banda també llegim i ens vanagloriem contínuament dels grans números d’arribada de turistes any rera any a la nostra costa; aquesta situació, paradigmàtica, és de suma importància, bàsicament perque estem informant que el sector funciona, que rebem xifres de turistes rècord en l’àmbit vacacional estival, però que per contra les noves generacions no és volen dedicar a aquest ofici (i molts dels que ho fan és senzillament com a “feina pont” abans d’assolir altres professions). El problema és clar, ara bé, és pot canviar? És pot, i alguns ja ho estan fent. L’empresari hoteler té l’oportunitat, amb les noves eines tecnològiques, d’evolucionar i reduir la dependència dels Tour Operadors tradicionals, rebaixant així les despeses d’intermediació (sense necessàriament haver de reduir preus) i aplicant aquest marge diferencial en benefici dels propis treballadors, una mesura que afavorirà les condicions laborals i conseqüentment ajudarà a l’entrada de les noves generacions. Això, lligat a aconseguir una conciliació familiar millor que l’actual, conforma un còctel prou interessant per fer el canvi. Lògicament, canviar vol dir apostar, i apostar vol dir a vegades perdre o no assolir de forma tan ràpida els objectius, però el futur del sector i del nostre territori està en joc i aquells establiments que apostin pel canvi, amb paciència i prioritzant la qualitat envers la quantitat, seran els líders en molt pocs anys perque comptaran amb els millors treballadors (i els més implicats).
El turista de qualitat gasta més diners per estada, és estadísticament més fidel de cara al seu retorn, i, majoritàriament, mostra una sensibilitat molt més gran envers el territori, fet que aporta un valor incalculable a nivell de protegir la nostra cultura, el patrimoni, la gastronomia i dinamitzar el comerç i tants d’altres sectors que es beneficien indirectament del turisme. L’hora del canvi ha arribat per tots aquells que ho vulguin portar a terme, no tothom pujarà a aquest tren, però tots aquells que ho vulguin fer trobaran en l’ Associació Hotelera de l’AEHT un vehicle col·laboratiu i un recolzament d’assessorament per assolir l’èxit en un futur immediat.
Jordi Ferré
President de l’Associació Hotelera de l’AEHT