Aquest dilluns 11 de novembre s’ha inaugurat a la seu dels Castellers de Vilafranca, la temporada de la Ruta del Xató 2019-2020, en la qual hi participem amb el Gremi d’Hostaleria del Baix Penedès. Una edició plena de novetats, que enguany vol ser la més online de totes, representats per la nova ambaixadora Marta Sanahuja, una de les més prestigioses influencers gastronòmiques amb @Delicious Martha.
La Ruta del Xató arrenca la temporada amb una campanya que ens convida a compartir les nostres experiències amb el xató a través de les xarxes socials. Un catàleg de butxaca amb format de mòbil, que inclou totes les iniciatives turístiques i les diferents “Rutes” que com a visitant del territori pots gaudir. Així doncs, pots viure la Ruta del Xató gastronòmica, però també la turística fent-la amb amics, en parella o en família… una àmplia diversitat de rutes que et proposen fer els organitzadors de la Ruta del Xató.
L’acte de presentació de la nova temporada
M. Dolors Rius, Regidora de Turisme de l’Ajuntament de Vilafranca, ha inaugurat l’acte donant la benvinguda a les autoritats, amfitrions, patrocinadors i a la premsa, explicant la importància que té una iniciativa públic-privada d’aquestes característiques, a les comarques de l’Alt Penedès, el Baix Penedès i el Garraf. Per a Rius, la Ruta del Xató és una experiència que va molt més enllà del bon menjar i del bon beure. Les més de 200 propostes d’oci, cultura, natura, platja, enoturisme, espectacles, festivals, museus, senderisme, degustacions, concursos, xatonades populars, escapades temàtiques i d’altres activitats per gaudir en parella, en família o amb d’amics. Són sense cap mena de dubte un clar indicador de la bona feina feta al llarg de tots aquests anys, pel que fa a la promoció turística del Gran Penedès.
Jordi Gasol, Vicepresident de la Coordinadora de Gremis de la Ruta del Xató, ha explicat les singularitats en l’elaboració del xató, de les diverses poblacions que s’atribueixen l’origen de la recepta i els seus arguments. Explicant que a Sitges, l’investigador Carles Montserrat va trobar una referència escrita a l’Eco de Sitges de 1896 en què ja es parlava de la recepta. A Vilafranca, El Vendrell i Calafell, malgrat de no disposar de referències escrites del segle XIX, és defensa que el xató és una salsa que es feia quan es xatonaven (és a dir, es foradaven o es fiblaven les bótes de vi) en una festa popular. A Vilanova la primera referència escrita del xató és d’un exemplar del 1850 del diari barceloní El Sol, on es mencionava que un restaurant vilanoví de recent obertura elaborava a la perfección el excitante xató.
Tot seguit, en Jordi Gasol ha presentat a la Marta Sanahuja com a nova Ambaixadora de la Ruta del Xató 2019-2020. La influencer gastronòmica ha confessat que de petita mai es feia xató a casa, però que si recorda que anaven a dinar a fora amb la seva família per gaudir d’un bon xató. Marta Sanahuja s’ha mostrat especialment efusiva quan li han preguntat quina relació té el xató amb la seva filosofia culinària, ja que com a llicenciada en publicitat i relacions públiques, @deliciousmartha va sorgir de la il·lusió d’ajuntar les meves dues passions, la comunicació i la gastronomia, l’espai on posa la seva ànima i que ha passat de ser un hobby a un treball diari que la fascina i l’omple de vida.Marta Sanahuja ha acceptat el repte públic que li ha llençat en Jordi Gasol, comprometent-se a engrescar als seus seguidors a les xarxes socials en fer el xató i no només això, sinó que ben aviat engegarà un concurs per veure quin dels seus més de dos-cents mil seguidors a Instagram, fa el millor xató. Ja cal doncs, que tots estiguem ben atents a les xarxes socials per seguir de ben a prop les iniciatives de @deliciousmartha.
A l’acte s’han pogut degustar les receptes de xató de Vilafranca del Penedès, Sitges, El Vendrell i Vilanova i la Geltrú, acompanyats de vins de la DO Penedès. Tot seguit en Toni Bach, cap de colla dels Castellers de Vilafranca, ha fet una visita guiada a l’espai. Amb la inauguració de la nova temporada de la Ruta del Xató 2019-2020, arrenquen cinc mesos d’intensa activitat cultural i gastronòmica a les comarques de l’Alt Penedès, Baix Penedès i el Garraf. Una iniciativa que potencia l’activitat turística i gastronòmica de la zona i fa que augmenti la notorietat d’un plat tradicional, com n’és el Xató. Tots els establiments adherits a la Ruta del Xató oferiran a la seva carta diverses propostes culinàries elaborades amb xató.
Ambaixadora 2019/20 Marta Sanahuja
Marta Sanahuja va estudiar Publicitat i Relacions Públiques a la Blanquerna, seguint el seu instint de voler comunicar. Però un canvi de rumb en la seva vida personal i professional va fer que s’endinsés en el món de la cuina, descobrint que és el que realment volia explicar. De la il·lusió d’ajuntar les seves dues passions, la comunicació i la gastronomia, va ser com va néixer Delicious Martha, l’espai on posa la seva ànima i que ha passat de ser un hobby a un treball diari; que la fascina i l’omple de vida. La Marta és més de salat que de dolç, però està convençuda que un menjar sense postres, no és un menjar. Per a ella, la gastronomia uneix a les persones i traspassa fronteres. És una fidel defensora que el menjar entra pels ulls i que ha de fer-te gaudir i viure una experiència perquè sigui realment bona. Al blog de Delicious Martha faràs un viatge a través de la gastronomia, visitant diferents llocs del món en cada mos, amb cada nou sabor. Descobriràs nous llocs on gaudir del bon menjar; trobaràs ingredients i sabors diferents i els orígens de cada plat; coneixeràs els esdeveniments més destacats del sector i alguna que una altra història curiosa al voltant del món del xató. Atreta per tot allò que amagui una història, com no podia ser d’altra manera, la Ruta del Xató és per a la Marta una nova aventura gastronòmica per descobrir. Nosaltres, volem que el xató sigui una font d’inspiració per seguir cuinant la seva brillant trajectòria amb @deliciousmartha