Hi ha només una Costa Daurada?

Segurament quan pensem en Costa Daurada, ens venen al cap les platges de les principals destinacions turístiques de la província plenes durant els mesos d’estiu. Però des de l’AEHT i l’Associació Hotelera de la Província de Tarragona, sempre defensem la diversitat del nostre territori, clau de la riquesa que ens caracteritza. Per una banda, tenim una Costa Daurada que atrau de forma estacional a turistes de sol i platja. Per altra banda, tenim una altra Costa Daurada, que genera activitat tot l’any. Les muntanyes de Prades, les calçotades a l’Alt Camp, les vinyes del Priorat, les vies verdes de les Terres de l’Ebre, els poblets del Baix Penedès i la Conca de Barberà i capitals comercials i culturals com Reus, Tarragona o Tortosa són també un destí turístic d’especial rellevància i impacte econòmic, social i medioambiental.

 

Precisament aquesta altra Costa Daurada, és la que aglutina al 90% dels allotjaments associats a la nostra entitat. Allotjaments que atrauen a turistes internacionals i nacionals; però també empresaris, nòmades digitals, viatjants, joves aventurers, investigadors, foodies… que pels seus hàbits, necessitats i preferències; ens obliguen (amb molt de gust) a  treballar els 365 dies l’any. Per això no ens agrada parlar de temporades altes i baixes ni posar dins un mateix sac a una única Costa Daurada. Ambdues construeixen la nostra identitat i són imprescindibles; però cal ser conscients de les diferències que s’estableixen entre elles i de l’impacte que generen sobre el territori.

 

Com a punt fort de l’altra Costa Daurada, destaquem que dóna servei els 365 dies l’any, i per tant, feina estable de gener a desembre. I això ens porta a convertir-nos, cada cop més, en un model d’hostaleria sostenible. Perquè parlar de sostenibilitat no és només referir-nos a les 4 R’s; també és tenir en compte les persones; és millorar i potenciar la qualitat laboral i, en conseqüència, la salut, el benestar, la motivació, la responsabilitat i el compromís dels actius més importants dels nostres negocis. I amb aquest model 365, tenim la sort de poder oferir contractes fixes durant tot l’any i generar un servei de qualitat; gràcies a un personal experimentat, implicat i satisfet amb el seu dia a dia. 

 

Però els beneficis no són només a nivell intern, sinó que reverteixen en l’entorn. El tipus de turista que viatja tot l’any, sol tenir un poder adquisitiu més alt, una preferència per completar la seva estada amb activitats culturals, gastronòmiques o esportives; i un interès per conèixer i respectar el territori; així com la seva essència i costums. En aquest sentit, el model de l’altra Costa Daurada que aglutina L’AEHT, proposa aquestes activitats al client perquè gaudeixi d’una experiència autèntica i sostenible, aportant així valor mutu a l’hoste i a la població local, ja que un factor fonamental per entendre el destí és el coneixement de la seva gent, valors i cultura. 

 

També observem l’aposta i la tendència en els allotjaments de l’altra Costa Daurada, per evitar la degradació de l’entorn amb complexos hotelers desproporcionats. Creiem en el turisme com a agent de millora i conservació dels paisatges i els nuclis urbans i rurals; i de fet, cada cop més, veiem com al nostre territori també proliferen edificis rehabilitats convertits en allotjaments turístics o petits hotels que aposten per energies renovables i per tècniques de construcció sostenibles; entre altres exemples que ens permeten veure un canvi respecte dècades anteriors.

 

Des de l’AEHT apostem i recolzem la construcció d’un model turístic diferent que convisqui amb el dia a dia de l’entorn.  Com diu Marta Domènech, directora General de Turisme “Avui dia no n’hi ha prou a oferir propostes de qualitat i diversificades; també hem de fer compatible l’activitat turística amb la vida als nostres municipis. El turisme no només ha de ser generador de riquesa sinó també de qualitat de vida per als nostres ciutadans i ciutadanes. El turisme no ha de ser sinònim d’incivisme, gentrificació o pèrdua d’identitat sinó d’hospitalitat, intercanvi, riquesa cultural i benestar”

 

Si seguim aquest camí, aconseguirem diferenciar-nos de la resta de destinacions i construir una Costa Daurada més sostenible, respectuosa, responsable i de qualitat per posicionar-nos com un destí de primera al mapa mundial. L’altra Costa Daurada existeix, i des de l’Associació Hotelera de la Província de Tarragona li donem veu i espai perquè creixi i s’enforteixi.

 

Magí Mallorquí

President de l’Associació Hotelera de la Província de Tarragona

AEHT



Més notícies