Informació sobre al·lèrgens: les claus a tenir en compte

P1010301El passat mes de març l’AEHT va organitzar la primera jornada sobre la informació alimentària a la restauració. L’èxit d’assistència i l’interès que va haver per part dels nostres restauradors, ens va fer decidir dur-la a terme a altres ciutats del nostre territori, com Cambrils, Torredembarra, i Amposta. Actualment hi ha previst realitzar-la a Tarragona i  Mora d’Ebre.
Amb aquestes jornades s’ha aconseguit l’objectiu d’aclarir els dubtes que presenta el Reglament(UE) nº 1169/2011, de 25 d’octubre, sobre la informació alimentària facilitada a les persones consumidores i que és d’aplicació obligatòria des del 13 de novembre de l’any passat, en referència al paper que hi juga el restaurador i les seves obligacions. A més, d’advertir dels abusos que s’han fet des d’algunes empreses formatives aprofitant la desconeixença d’algunes empreses en aquest sentit.
Així, les claus per complir amb la nova legislació i que s’han de tenir clares són les següents:
– La necessitat d’identificar els catorze grups d’aliments que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies a les persones consumidores (Annex II del Reglament) i informar-ho quan es fan servir en el procés de fabricació o elaboració d’un producte alimentari.
– Aquesta informació, ha d’estar identificada als productes envasats i informar els comensals en el cas dels aliments que s’ofereixin sense envasar com és el cas de la restauració. També s’ha de donar en els aliments envasats als llocs de venda a petició del comprador i als que ho estan per la seva venda immediata com serien els menjars preparats o pastisseries.
IMG-20150414-WA0001– La forma de fer arribar la informació potser oral però sempre s’ha de tenir en paper o en suport electrònic al mateix establiment i que ha d’estar a disposició del personal que hi treballa, a les persones consumidores que ho demanin i a les autoritats de control.
– No es pot al·legar desconeixença d’aquests al·lèrgens dels plats que ofereixin, per tant, el personal ha de conèixer els ingredients de cadascun dels plats que serveixi i els ha d’identificar. Aquesta informació es pot reflectir en les fitxes de producció de cada plat.
– L’establiment ha de complir la normativa i el consumidor ho ha de saber, pel que es disposa de diferents opcions:
Es pot fer amb cartells, plafons o rètols col·locats a l’interior del local fàcilment perceptibles pels consumidors. També es pot fer amb una anotació a les cartes, pissarres i/o web on s’indiqui que es pot consultar al personal de l’establiment sobre els al·lèrgens continguts en els plats que ofereix.
Text d’exemple:
“Aquest establiment té a disposició dels seus clients informació sobre els al·lèrgens dels plats que ofereix. Consulteu al nostre personal per més informació”
Si es vol, es pot oferir informació sobre els ingredients que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies, que són d’obligada declaració, de manera escrita a la carta o menú.
Text exemple:
“Sopa de peix (conté peix, crustacis i api)”
En resum, els restauradors han de garantir que el seu personal coneix la informació relativa als al·lèrgens o intoleràncies i que té accés a la informació per escrit o en suport digital on hi consta. Per tant, es recomana rebre assessorament professional i de qualitat per tal d’oferir aquesta informació obligatòria adequadament.
L’AEHT es posa a la vostra disposició per assessorar-vos en aquest sentit.

2 Responses to Informació sobre al·lèrgens: les claus a tenir en compte

  1. juan sanchez

    Mańana hay charla sobre alergenos a q hora es la ponencia, soy el responsable de hostelería en el corte ingles tarragona m llamo vicens pero estoy d vacaciones , pero estoy en tarragona y estoy interesado en ir

    • aeht

      Hola Juan, es empieza ahora hasta las 11.30 en la Camara de Comercio de Tarragona. Perdona no haberte contestado antes pero lo hemos visto ahora. Si te interesa no hay ningún problema en asistir.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *