David Batalla. President de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la Província de Tarragona (FEHT)

 

Alacarta#43Entrevista«La desestacionalització turística total és una utopia»

Director de la cadena d’hotels de Salou, Best Hotels, és el nou president de l’entitat en substitució de Josep Grasset.

— Com a nou president de la FEHT a Tarragona, quins són els objectius que s’ha marcat?

Principalment i més important crear una xarxa única de tot el sector, i quan dic tot és tot, fins i tot les associacions que no són membres de la FEHT. Volem que tothom s’involucri en el projecte turístic del territori i fer-los partícips tant dels seus pros com dels seus contres. Des de la FEHT volem anar units en una sola veu, i treballarem que aconseguir-ho.

— Aquesta tasca pot ser dura, com ho volen portar a terme?

Serà difícil. Estem elaborant un informe turístic on es reflecteixi el que volem, un document que plasmarà les directrius a seguir per què aquesta veu única sigui una realitat per tot el sector. És una mica la idea o el camí a seguir per què se’ns escolti a la Generalitat. Creiem que s’escolta més altres territoris que el de Tarragona. L’exemple clar és el Pla de Màrqueting Turístic que ha elaborat la Generalitat, perfecte per una ciutat com Barcelona, però no per Tarragona.

— Què creu que ha de fer Tarragona en aquest cas?

Tarragona no ha de desaprofitar les avantatges que li dóna la proximitat amb Barcelona, ha de treure’n profit de la marca Barcelona, però sense renunciar a les seves arrels turístiques. Nosaltres som un destí majoritàriament de sol i platja amb una ubicació privilegiada, tenim cultura, historia i tenim Barcelona. Tot aquest paquet no el podem obviar, el centralisme de Barcelona ens ha portat de vegades a pensar que el sol i platja està obsolet, i no és així. És bo i és el que tenim.

— En aquest sentit, s’està parlant de desestacionalització turística, estem preparats per això?

Crec que la desestacionalització total, es a dir, treballar tot l’any, és una utopia. Ara bé, el mercat rus ens està escurçant la temporada, estem passant de treballar sis mesos a quatre mesos, tot i que molts encara segueixen treballant com sempre, aquesta és la realitat. Ara, hem de fer que les temporades tornin a ser de sis mesos o més, però hem de tenir en compte que hi ha altres factors com el clima que fan que no puguem ser una destinació turística tot l’any com a mínim a curt termini. Allargar la temporada és molt difícil però sí que podem treballar amb el que tenim al nostre abast, com companyies aèries i touroperadors perquè facin créixer la temporalitat, se’ls ha d’incentivar d’alguna manera perquè portin més turistes fora de l’època d’estiu.

— Suposo que la fiscalitat actual no ajuda?

Doncs, no. La pujada de l’IVA ha afectat el sector, i ara volen tornar a pujar-lo, i ho estem veient amb molta preocupació. Si que és veritat que el sector turístic funciona millor que altres però hi ha imputs que no tot el sector ni tota l’hostaleria funciona bé. Grans empreses turístiques, com Politònia o Marsans, han caigut i això és indicador que no tot va tan bé com ens volen vendre.

— I davant això que hem de fer?

Si no saben com incentivar el sector perquè tingui més activitat, la forma correcta no és apujant els impostos. La via hauria de ser l’incentiu no el peatge. També podem parlar de la taxa turística, per la que els empresaris fem de recaptadors i que ens suposa un increment de les despeses de personal. Nosaltres acceptem aquest impost però demanem que ens facilitin la seva recaptació. EI que està clar, però, és que augmentar la fiscalitat no produeix cap benefici ni a l’empresari ni al visitant.

— El turisme rus és la panacea per reactivar el sector?

És que el que ha tingut un increment més acusat en els últims anys, i això és una realitat que tots sabem. Personalment, crec que està tocant sostre. No pot créixer al ritme de 20 o 30 punts cada any. La caiguda del turisme britànic l’any 2008 la vam substituir pel turisme espanyol, quan va disminuir el visitant nacional el vam substituir amb els nous touroperadors russos d’origen turc que han estat els més important, però ara com ara, no sabem quin és el mercat futurible pel nostre territori.

— Potser en comptes de buscar un mercat substitut hauríem de consolidar el turisme que tenim, no?

Si, potser és el primer que hem de fer, cuidar als que tenim. La nostra feina és consolidar tots els mercats, la base de l’èxit de la Costa Daurada és la diversitat de mercats, el que hauríem de fer és atreure nous mercats i que no en marxes cap per assegurar la viabilitat de la marca.

— Suposo que BCN World serà positiu per tot això?

Crec que qualsevol inversió avui en dia es positiva, però ens agradaria tenir més informació per poder valorar-la amb més profunditat. L’únic que puc dir és que és una bona noticia per al territori per què generarà llocs de treball, farà créixer l’economia i això és positiu. Segons les informacions que han fet públiques, serà un pol d’atracció turística de nacionalitats que actualment no venen a la Costa Daurada, però estem a l’expectativa per què no sabem res en concret.

— Potser perjudicial pel teixit empresarial turístic del voltant?

No, hem de tenir una visió global com a destinació turística i com més oferta hi hagi millor. Per exemple, Miami té infinitats de ressorts, parcs temàtics, comerços però la destinació és molt més important i aquest és el seu èxit. Quan va venir PortAventura hi va haver les mateixes reticències i al final ha estat el millor que ha passat aquí en els últims 20 anys, hem de tenir confiança amb el projecte de BCN World.

— Les notícies que ens arribem de noves inversions hoteleres a la zona, és indicatiu que s’està reactivant el sector?

L’aturada inversora en el sector es deu a una sèrie de factors, com la conjuntura econòmica o la falta de finançament però, ara, el sector s’està reactivant per l’obertura creditícia i l’augment de la demanda i ha provocat que hi hagi noves inversions. En aquest sentit, a la Costa Daurada ens n’estem sortint.

— Se sap vendre la Costa Daurada fora de les nostres fronteres?

Crec que a vegades es pot portar a la confusió per què hi ha massa marques dins del mateix territori, ens hauríem d’unificar i segons el lloc on anem hauríem d’anar en una sola marca i a altres potser no. No és el mateix anar a fires a Reus o Cambrils que a Moscou, hem de vendre destí per què el visitant primer tria el destí i després l’allotjament i altres elements. És una feina que hem de fer conjuntament amb l’administració.

— Aquesta temporada continuarà amb tendència a l’alça?

Si, crec que serà similar a la de l’any passat, tot i això les reserves ens estan arribant d’una manera més lenta i això provoca certa incertesa, però creiem que serà bona. Aquesta tendència de l’última hora s’està notant molt i el factor preu està sent clau. Els hotels de categories inferiors estan omplint mentre que las de més categoria no. El turisme rus primer buscava el producte de més qualitat i ara ja no. Però som optimistes.

 Fotos: Olivia Molet

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Tu dirección de correo no será publicada.


*